Cevdet Erek İstanbul'da yaşıyor ve çalışıyor. Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi'nde Mimarlık eğitimi aldı. Ses Mühendisliği ve Tasarımı ile Müzik üzerine lisans sonrası çalışmalarını İTÜ MİAM’da tamamladı. Erek’in mekâna özgü eserleri Documenta, Sidney Bienali, İstanbul Bienali ve San Fransisco Sanat Müzesi gibi etkinlik ve kurumlarda sergilendi. Kişisel sergileri Hamburger Bahnhof Müzesi, Kunsthalle Basel, Art Institute of Chicago ve Arter gibi kurumlarda düzenlendi. 2017 yılında “ÇIN” adlı projesini 57. Venedik Bienali'nde Türkiye Pavyonu için üretti. İTÜ MIAM ve İTÜ TMDK'da öğretim üyesi olarak çalışmaktadır ve Nekropsi grubunun üyesidir.
Derisiz Def II, 2023
çam, metal, 5 x çap: 52 cm
Derisiz Cetvel Def II, 2023
çam, metal, 5 x 150.5 x 1 cm
Geniş Derisiz Def II, 2023
çam, metal, 5 x çap: 102 cm
Derisiz Kare Def, 2024
çam, metal, 150.5 x 150.5 x 5 cm
Derisiz Demir Def, 2024
demir, çap: 250 cm
Sanatçı ve neugerriemschneider, Berlin, izniyle
Derisiz Def” serisi, Baneh (İran) kökenli defzen, def yapımcısı ve eğitmen Sami Hosseini ile 2021 yılında İzmir’de başladığım işbirliğine dayanıyor.
Geleneksel def çalgısının derisinin çıkarılarak sadece kasnağının ve metal halkalarının bırakılmasıyla şekillen “Derisiz Def” (2021), havada asılı bir hale şekilde ziyaretçileri karşılıyor ve dokunularak hareket ettirilmeyi bekliyor. "Geniş Derisiz Def” (2023), ilk defin iki katı boyutunda üretilerek içine birden fazla kişinin girebileceği bir alana dönüşüyor ve dinleyici için bir nevi tam kuşatma (immersion) oluşturuyor. Böylelikle icracı/çalgıcı, enstrüman ve deneyimleyen/dinleyen arasındaki uzaklık neredeyse yok oluyor.
İlk defin çevre uzunluğuna eşit bir düz çizgiye dönüştürülmesiyle oluşan “Derisiz Cetvel Def” (2021), sağa sola hareket ettirildikçe halka sıralarından oluşan geniş bir manzarayı göz kulakların önüne seriyor. Bir kasnağın dairesel zamanı temsil edebileceği bir bakışta bu cetvelvari nesne kaba bir doğrusal zaman temsili oluşturmayı deniyor, dörtlü halkaların eksiltilerek sıralanması da sade bir görsel müzik/hareket notalama sistemi ortaya çıkarıyor.
Mardin Bienali’ndeki durak noktalarından, Develi Han olarak isimlendirilmiş binadaki geniş mekândan yola çıkarak ilk taslaklarını üretttiğimiz kare ve demir defler de derisiz def ailesinin yeni üye adaylarıdır. Bu nesnelerin bitmiş hallerini, geçici olarak yeniden kurdukları bu suskun mekânın geçmişi ve geleceği ile birlikte tahayyül etmeye çalışabiliriz.
Cevdet Erek