Ali Kazma, İstanbul ve Paris’te yaşayan mercek temelli medya sanatçısıdır. Kazma’nın çalışmaları, insana özgü faaliyetlerin toplumsal olarak örgütlenişi ve taşıdığı değer üzerine temel sorular ortaya koyar; söz konusu faaliyetlerin, zamanın, bedenin, davranışların, mekânın ve süreçlerin yönetim biçimine yakından bakarak gerçekliğin görünür ve görünmez taraflarını vurgular. Sanatçı, toplumsal açıdan önem sahibi ve/veya üretime sahne olan mekânlarla, endüstri ve zanaatla, ayrıca makine ve ritüeller etrafında gelişen, tekrara dayalı günlük eylemlerin detaylarıyla ilgilenir.
Lisansını University of Colorado at Boulder’da, yüksek lisansını ise New York City’de New School University’de tamamlayan Ali Kazma, 2013 yılında Türkiye’yi 55. Venedik Bienali’nde temsil etti; sanatçının en kapsamlı video sergilerinden biri ise Jeu de Paume, Paris’te 2017 yılında gerçekleşti. 2001’de UNESCO Sanata Destek Ödülü ve 2010’da Nam June Paik ödülü alan sanatçının işleri aralarında CNAP (Paris), Istanbul Modern, MEP (Paris), Tate Modern (Londra), TBA21 (Viyana) bulunan birçok uluslararası kurum koleksiyonunda bulunuyor.
Portre: Ali Kazma by x Karşılaşmalar x Selim Süme x Sevim Sancaktar x Deniz Uludağ
Kasa, 2015 Tek kanallı HD video, 3 dk. Sanatçı ve Maison Européenne de la Photographie, Paris izniyle Kazma'nın son çalışmalarında çevreleri bağlamında gösterilen mimari formların güçlü bir şekilde yer alması dikkat çekicidir. Eserlerin içine gömülü olan bölge kavramı, jeopolitik ve toplumun endüstriyel sömürüsü üzerine eleştirel söylemler üretirler. Grönland yakınlarındaki Svalbard Adaları'ndan birinde, Norveç tarafından yönetilen bir bölgede yer alan küresel tohum kasasını konu alan Safe (2015) adlı çalışmasında da durum bu şekildedir. Beton mimarinin şaşırtıcı derecedeki basit formu, karla kaplı dağdan dışarı doğru çıkıntı yapmaktadır. Görüntüde tertemiz ortamın yanı sıra iç duvarlar ve borular ile çok sayıda metalik kutunun istiflendiği raflar da görülmektedir. Üzerlerindeki etiketler sanatçının çalışmasının amacı, binanın işlevi ve yer seçimi hakkında küçük bir fikir vermektedir. Burada, doğal olarak donmuş bir ortamda, yüzlerce binlerce tohum türü yok olmaktan korunmaktadır. Sanatçının insan bedenlerinin korunması için kullanılan tesislere girdiği Cryonics (2013) filminde olduğu gibi Safe, izleyiciyi “doğa ”nın hızlı evriminde insanlığın aktif rolünü sorgulamaya yönlendiriyor. Video estetik açıdan oldukça dikkat çekicidir, ancak anlamı, zengin bir duygusal deneyimden çok kendisini bu mirasın bir parçası olarak iddia eden Romantizme karşı bir ifadeye daha yakın durmaktadır.Pia Viewing Çeviren: Gizem Kozanoğlu