Michael Rakowitz

Michael Rakowitz (d. 1973, Great Neck, NY) problem çözme ve sorun yaratmanın kesiştiği noktada çalışan Iraklı-Amerikalı bir sanatçıdır. 2018’de Sanatta Herb Alpert Ödülü’nü ve Londra’nın Trafalgar Meydanı’ndaki Dördüncü Kaide komisyonunu aldı. 2020’de Kamusal Sanat Diyaloğu ödülü ve Nasher Ödülü’nün sahibi oldu. 2019 ve 2020 yılları arasında, Rakowitz’in çalışmalarıyla ilgili bir anket Londra’daki Whitechapel Gallery’den Torino’daki Castello di Rivoli Museo d’Arte Contemporanea’ya ve Dubai’deki Jameel Sanat Merkezi’ne gitti. Yakın zamanda, Lahey Belediyesi için Arkeoloji ve Göç Akışları konulu bir kamu projesi için bir komisyon aldı. Rakowitz Chicago’da yaşıyor ve çalışıyor.

Portre: Brett Novak

Fotoğraf 2: Arturo Sanchez
Nezaketleri için: Sanatçı ve Jane Lombard Gallery

Fotoğraf 3: Gautier DeBlonde ve Caroline Teo
Nezaketleri için: Londra Belediye Başkanı

Ansiklopedik Bir Müze Küratörüne Mektup, 2020 -devam ediyor.
Video-mektup, 10 dakika 43 saniye.


Bu mektup, sanatçının 2006’da başladığı, Görünmez Düşman Olmamalıydı adlı projenin bir parçasıdır. 2003 ABD işgali sırasında Irak Ulusal Müzesi’nden yağmalanan 7000’den fazla arkeolojik eser, Orta Doğu’daki gıda ambalajları ve Arap-Amerikan gazeteleri kullanılarak, gerçek boyutlarında  bir dizi heykel olarak hayata geçirilmiştir. 2015 yılında bu proje, ABD liderliğindeki işgalin ardından IŞİD tarafından tahrip edilen arkeolojik alanları da bünyesine dahil etti. Bunların bir örneği, MÖ 700’den beri Nineveh’in Negal Kapısı’nda duran ve sanatçının 2018’de Londra’daki Trafalgar Meydanı’ndaki Dördüncü Kaide’de 10.500 boş Irak hurma şurubu kutusundan inşa ettiği yıkılmış Lamassu’dur. Başka bir uzantıda, Rakowitz ve stüdyo asistanları, Asur Kralı Ashurnasirpal II’nin MÖ 9. yüzyıla ait Kuzeybatı Nemrut sarayındaki (bugünkü Kuzey Irak) odaların her birini yeniden inşa ettiler. Bir galeride veya müzede sergilendiklerinde, çeşitli batı müzelerinin koleksiyonlarında da olan, belirli panellerin daha önce kaldırıldığını belirten boşluklar bırakılır.

2020 kışında sanatçı, bu projenin Irak’ta yerinden edilen heykellerin tarihini aktarmada nasıl daha ileri gidebileceğini ve bundan öte, eserlerin iadesini gündeme getirmeye doğru nasıl ilerleyebileceğini merak etmeye başladı. Büyük bir Amerikan müzesinden bu panellerden bazılarını sergileme davetine cevaben, Rakowitz bu mektubu gönderdi.

DÖNÜŞ, 2004 – devam ediyor.
Video, 19 dakika 48 saniye

DÖNÜŞ, sanatçının 25 yıl sonra ilk defa Amerika’ya Irak hurmaları ithal etmeye çalıştığı 2006 yılındaki olayları anlatıyor. Birleşmiş Milletler yaptırımlarının sona ermiş olmasına rağmen, Amerika’da Irak’tan gelen hiçbir ürün mevcut değildi. Sanatçının dükkanının önü, hurmaların çalkantılı yolculuğu aracılığıyla Iraklı mülteci krizinin yayıldığı bir yer haline geldi.  Suriye’de hasar gören sevkiyattan sonra, 10 kutu uçakla New York’gelebildi. Paket, Amerikan İç Güvenliği tarafından kontrol edildip mağazaya ulaşmış ve orayı Bağdat’tan New York’a kadarki devlet kurumlarını sorgulayan ve skandal yaratan meyveyi tatmak için sabırsızlanan müşterilerle doldurmuştu. Bu, soru soran bir meyveydi.