Kavramsal Çerçeve


SÖZDEN ÖTE

Mardin’i modern sanatın merkezi haline dönüştürebilmek düşüncesiyle 4 Haziran-5 Temmuz 2010 tarihleri arasında 1. Mardin Bienali düzenlenmiştir. Bienal Mardin’in benzersiz tarihsel mimarisi ve Mardin halkının gündelik hayatıyla kaynaşan mekânlarında gerçekleşmiştir.Tarihsel, kültürel ve coğrafi zenginliklerle dolu olan Mardin kenti, güncel sanatçılar için ilk kez bu kadar farklı ve yoğun bir deneyim alanı olmuştur. Tarihsel ve mekânsal olarak zengin geçmişe sahip Mardin’in eşsiz mimarisiyle bütünleşen sanat etkinlikleri, dünyanın kültür ve sanat haritasında kalıcı bir yer edinmesinde önemli bir etken olacaktır. Mardin, 1.Bienal ile yine yeni paylaşımlara tanık olmuştur ve olmaya devam edecektir. Uluslararası sanat camiası ile yerel ve uluslararası sanatçıların fikir alışverişinde bulunmaları sağlanmış, çok amaçlı bir kültürel buluşma gerçekleştirilmiştir.

Mardin Bienali, sanat yoluyla Mardin coğrafyasını sanatçılar, akademisyenler, öğrenciler ve farklı kültür topluluklarıyla hareketlendirmek, yeni paylaşım ortamları yaratmak, sanatta alışılagelmiş ‘merkez’ fikrinin tanımına yeni boyutlar getirmek ve Mardin’i saygın sergiler dizisiyle merkezi bir konuma oturtmayı amaçlamaktadır.

İlki 2010 Haziran ayında gerçekleşen Mardin Bienali’nin ikincisi yine GAP İdaresi, Mardin Valiliği, Başbakanlık Tanıtma Fonu işbirliğiyle ve özel sektörün katkılarıyla 21 Eylül-21 Ekim 2012 tarihleri arasında düzenlenmiştir. Üçüncüsü Mardin Sinema Derneği tarafından ve özel sektörün desteğiyle 15 Mayıs -15 Haziran 2015 tarihleri arasında gerçekleştirildi. 4. Mardin Bienali 04 Mayıs - 04 Haziran 2018 tarihleri arasında gerçekleşecektir.


Küratörler


Fırat Arapoğlu

Altınbaş Üniversitesi İktisadi, İdari ve Sosyal Bilimler Fakültesi Öğretim Görevlisi; sanat tarihçisi, eleştirmeni ve bağımsız küratör.

Arapoğlu; “Beden-Mekan” (Ebru N. Sülün ile birlikte), “Ani”, “Kimlikler Lütfen!”, “Re-De/Generation”, , “Öteki Bedenler”(Erkan Doganay ile birlikte) “Boğucu Kültür” (Jean Dubuffet’ye atfen), “Demokrasi ve Çatışma”, “Müze İçinde Müze”, “İstanbul und Berlin: Tell Me”, “Gidebileceğimiz Bir Yer Biliyorum”, “Homo Homini Lupus ya da Yarını Unutmak”, “Mesafe ve Temas”, “Kesişen Eksenler”, “Marx 2.0” gibi birçok serginin küratörlüğünü üstlendi. 3. Uluslararası Çanakkale Bienali ve 3. Uluslararası Mardin Bienali’nin ortak küratörlüğünü üstlendi. Gençsanat, Art-Ist Modern & Actual, ICE, ARTAM, Art Unlimited, Critical Culture, RH+, İstanbul Art News ve Flash Art gibi ulusal ve uluslararası sanat dergilerinde ve BirGün ve SOL gazetelerinde sanat makaleleri yayımlandı. Sanat ve sanat eğitimi hakkında ulusal ve uluslararası sempozyum bildirileri yazdı.



Nazlı Gürlek

İstanbul ve Palo Alto, Kaliforniya arasında yaşayan bir sanatçı, küratör ve yazardır. Anadolu kültürlerinde köklenen yaratıcı araştırma ve üretim platformu UMA'nın kurucusudur. Performatif sanat projesi “BİR” bu senenin Eylül ayında, Koç Üniversitesi Anadolu Medeniyetleri Araştırma Merkezi (ANAMED)’de Çatalhöyük kazılarının 25. yılını kutlamak amacıyla düzenlenen “Bir Kazı Hikayesi: Çatalhöyük” sergisi kapsamında ANAMED ve Performistanbul ortak prodüksiyonuyla, 15. İstanbul Bienali paralel etkinliği olarak sahnelenmiştir. Son küratöryel projeleri arasında “CANAN: Kaf Dağı’nın Ardında” sergisi (Arter - Sanat İçin Alan, 2017-18), Borusan Contemporary koleksiyon küratörlüğü (2014–15) ve Maçka Sanat Galerisi programlar küratörlüğü (2011–12) yer alır. Varşova Ujazdowski Castle Çağdaş Sanat Merkezi'nde misafir küratör olarak bulunmuş, Independent Curators International'in küratöryel araştırma programlarında katılımcı olarak yer almış ve CCA Derry-Londonderry ve SALT Galata'da küratöryel araştırmalarını sunmuştur (2013). "Nature is Our Body," ArteEast Quarterly: The Global Platform for Middle East Arts (İlkbahar 2016); “Sarkış ve Tutumlar Biçime Dönüşünce” (SALT, 2013) ve "İnci Eviner," Revolver (2011) yayınlarının yazarı ve editörüdür. Yazıları Frieze, Camera Austria, Art Asia Pacific, Flash Art International, The Exhibitionist gibi dergilerde yayımlanır. Küratörlük yüksek lisansını Londra Goldsmiths College'da, resim lisansını ise Floransa Devlet Güzel Sanatlar Akademisi'nde tamamlamıştır.


Derya Yücel

Küratör, sanat yazarı, akademisyen ve AICA Türkiye (Uluslararasi Sanat Eleştirmenleri Derneği) Yönetim Kurulu üyesidir. Sanat Yönetimi, Müzecilik ve Sanat Tarihi eğitimi aldı. 2006-2017 yılları arasında İstanbul Kültür Üniversitesi, 2009 yılından beri İstanbul Bilgi Üniversitesi Sanat ve Kültür Yönetimi Bölümünde ögretim görevlisi olarak çalışıyor.

Ocak 2015 tarihinden itibaren Sabancı Üniversitesi KASA Galeri’nin Sergi Projeleri Sorumlusu olarak görev yapan Yücel’in çok sayıdaki küratöryel projeleri arasinda “Kore-Türkiye Çağdaş Sanat Değişim sergileri” İncheon/Seul/İstanbul 2006-2007, “Save As” Milano Trienale Bovisa 2008, “28. Günümüz Sanatçıları İstanbul Sergisi” Akbank Sanat 2009, “Nil Yalter” Viyana Galerie Hubert Winter 2011, “Reunion...Buluşma” Sabancı Müzesi 2015, “Formsuz”, İstanbul-Belgrad 2014-2015, “Göremediğimiz Tüm Işıklar” Galerist 2017, “Aşk’la Semiha Berksoy” O’Art 2017, “EV” Müze Evliyagil Ankara 2017, BASE Yeni Mezunlar Platformu Sergisi. Galata Rum Okulu 2017 bulunmaktadır. Kitapları, Yeni Medya Sanatı ve Yeni Müzecilik (2012), Nil Yalter Sanatçı Monografisi (2013) İrfan Önürmen Sanatçı Monografisi (2015) ve Semiha Berksoy: Cataloque Raisonne (2017) dışında çok sayıda derleme kitapta, basılı/dijital mecralarda sanat üzerine makaleleri yayımlanmıştır.


Sanatçılar


Sofya, 1983
İstanbul, 1983
Havana, Cuba 1948
İstanbul, 1984
İstanbul, 1952
İstanbul, 1936
İstanbul, 1970
Diyarbakır, 1977
İstanbul, 1984 & Kocaeli, 1981
Rangoon, 1969
Boston, 1946
İstanbul, 1979
İstanbul, 1985
İstanbul, 1993
Eskişehir, 1955
Diyarbakır, 1981
İstanbul, 1987
Ramat Gan, 1969
Silvan, 1986
İstanbul, 1988
Gürcistan
Diyarbakır, 1987
Canberra, 1969
İstanbul, 1941
Atina, 1984
Dublin, 1974
Londra, 1960
Connecticut, 1949
Wisconsin, 1874
İstanbul, 1981
New York, 1987
Bingöl, 1951
Atina, 1957
Mardin, Diyarbakır, Batman
Adana, 1985
Ankara, 1980
Bingöl, 1988
Almanya, 1974
Goch, 1977
İran, 1963
Ankara
Kırklareli, 1963
İstanbul, 1989
Belgrad
İstanbul, 1982
Gaziantep, 1978
Balıkesir, 1942
Oxfordshire, 1966
Selb, Almanya 1967
Kahire, 1972

Bienal Ekibi


Direktör:

Döne Otyam


Küratörler:

Fırat Arapoğlu, Nazlı Gürlek, Derya Yücel


Genel Koordinatör:

Hakan Irmak


Sergiler Koordinatörü:

Canan Budak


Proje Koordinatörü:

Cansın Seyhan


Reklam ve Sponsorluk Proje Direktörü:

Hülya Kızılırmak


Proje Asistanları:

Güzel Sanatlar Fakültesi Öğrenciler


Bienal Kampanyası:

Çivi Yaratıcı Fikirler


Kampanya Tanıtım Videosu:

Nadin Akıncı


Fotoğraf ve Video:

Mehmet Çimen


Grafik Tasarım:

Ali Aydoğan


Grafik Tasarım Asistanları:

İbrahim Ayhan, Merve Bubekoğlu, Ceylan Amak


Web Programlama:

Yusuf Candan, Erkan Süder


Koordinasyon:

Nuri Yılmaz, Aykut Irmak


Arşiv:

Azad Aldanmaz


Destekleyenler